söndag 7 december 2014

Årets julklapp för retrofolk - lucka 7

Lucka 7 i retrobloggarnas julkalender:

Många människor minns nostalgiskt sina barndoms jular. Till det hör ofta retrotextilier i form av olika tryckta dukar. Detta har författarna till boken Tryckt till jul (Carlssons förlag) tagit fasta på.

Kulturhistorikerna Anna Lindqvist och Marie Odenbring Widmark upptäckte 2008 att det hade ett gemensamt intresse - tryckta svenska jultextilier med mönster från 50-60 talen. De har gjort en gedigen research och dykt djupt i diverse arkiv och tagit kontakt med formgivare eller släktingar till dem. Resultatet är en härlig och diger bok med massor av fakta och information om hela 89 formgivare.

En del i boken tar upp formgivarnas roll, en annan del i boken berättar om alla de olika företagen som tillverkade textilierna. Tjugosju formgivare får en djupare presentation och det finns mycket intressant för den textilintresserade läsaren. Boken har även många härliga foton på retrotextilier och man får ta del av olika formgivares formspråk. Själv kände jag igen många mönster och dukar och jag upptäckte även några i min ägo som jag saknat formgivare på. Detta är en av de bästa böckerna om retrotextilier som jag läst sen Inez Svenssons bok "Tryckta tyger" som kom 1984.

Ska du köpa en julklapp till en retrointresserad person ska du definitivt köpa denna bok!

Ha en mysig andra advent ! och titta gärna in hos Gitte som också öppnar en lucka idag!

Lucka 8 öppnar i morgon måndag hos Teak och orkidéer.



En fin julklapp till den retrointresserade släktingen/vännen/partnern.

En liten tavla jag haft länge visade sig vara ett Jobstryck! Roligt att hitta fakta.

Detta fina mönster har jag som duk och tar fram till jul. Det fyndades i majmånad för
några år sen i Norrköping.

3 kommentarer :

  1. =) det är helt fantastisk roligt att vi oberoende av varandra inspireras av samma bok. Min har tyvärr inte kommit ännu men räknar med att ha den i veckan. Jag är lite nyfiken på vad de kan ha om tryckeriet som jag har en hög med original ifrån. (du ser att jag har lagt en länk till ett tidigare inlägg där jag berättar om dessa pappersförlagor och pappersmaterial som jag har liggande).

    SvaraRadera
  2. Jag fick boken på posten idag. Jag gjorde precis som jag brukar när jag får hem en ny bok eller en retrotidning; jag bläddrar snabbt för att se om något likt det jag har hemma finns med. :) Men nej, endast en av de juldukar (eller egentligen är det en handdukar) som jag har här hemma, nämligen bagarbarn, finns med. På det stora hela verkar det vara en riktigt bra bok!

    SvaraRadera
  3. En riktigt GOD JUL önskar jag dig!

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!